Angielski na zdrowie - słówka w formie
„Angielski na zdrowie – słówka w formie”
- Wstęp
Innowacja „Angielski na zdrowie: Słówka w formie” jest próbą zachęcenia uczniów do zainteresowania się i wdrożenia w życie zasad zdrowego stylu życia oraz sposobem na przełamywanie barier komunikacyjnych i rozwijanie umiejętności mówienia i pisania w języku obcym poprzez rzeczywiste kontakty z rówieśnikami pochodzącymi z krajów takich jak: Włochy, Grecja, Albania czy Hiszpania. Realizacja niniejszej innowacji będzie polegała na realizacji międzynarodowego projektu e-Twinning pt. „Nutri fit and digi English”, będzie również wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej I i II etapu edukacyjnego. Ponadto zaplanowane w innowacji/projekcie działania wpisują się w podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025 tj.
- Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
- Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi
i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do uczniów klas I-VI
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- poszerzanie wiedzy na temat zdrowego stylu życia (zdrowa dieta, ruch)
-rozwijanie kompetencji językowych
-zapoznanie uczniów z konkretnymi narzędziami cyfrowymi oraz sposobami ich wykorzystania
- wdrożenie pracy metodą projektu
- realizacja projektu e-Twinning
III. Cele innowacji
Cel główny:
Kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej z jednoczesnym rozwijaniem kompetencji językowych.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie kreatywności, wyobraźni
- umacnianie wiary we własne siły, przełamywanie barier komunikacyjnych
- podnoszenie świadomości różnic kulturowych, kształtowanie u uczniów postaw tolerancji,
- zachęcanie do wdrażania zasad zdrowego stylu życia – odpowiedniej ilości ruchu, czy nawyków żywieniowych.
- swobodne posługiwanie się zasobami stron internetowych, narzędziami cyfrowymi,
- nawiązanie współpracy z uczniami ze szkół partnerskich (Albania, Hiszpania, Grecja, Włochy)
- Metody i formy
Zadania realizowane będą będą głównie metodą projektu (działania projektu e-Twinning pt. „Nutrifit and digi English), ale wykorzystywane będą również inne metody tj.:
- metody słowne- oparte na przekazywaniu wiedzy poprzez wykłady, prelekcje, opowiadania, dyskusje, pracę z książką, pogadanki itp.
- metody aktywizujące uczniów, czyli popularne burze mózgów, inscenizacje, odgrywanie ról, scenki sytuacyjne
- metody oparte na działalności uczniów- zajęcia praktyczne, gry dydaktyczne, quizy interaktywne itp.
- Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny i praktyczny, gdyż wiele aktywności będzie bazować na ich wyobraźni czy umiejętnościach wychodzących poza utarte schematy nauczania
- Wykorzystują możliwości jakie dają zasoby stron www.
- Mają możliwość nawiązywania kontaktów z innymi uczniami uczestniczącymi w projekcie ze szkół partnerskich
- Uczą się jak mądrze wykorzystywać narzędzia cyfrowe i jak bezpiecznie surfować po Internecie
Nauczyciel:
- Głębiej poznaje potrzeby swoich podopiecznych i uczy się jak je zaspokajać w sposób atrakcyjny
- Pogłębia swoją wiedzę w sferze narzędzi cyfrowych
- Nawiązuje kontakty z innymi nauczycielami ze szkół znajdujących się poza granicami kraju
- Promuje szkołę w środowisku lokalnym
- Podnosi jakość pracy szkoły
- Tematyka zajęć
Nauczyciel prowadzący innowację będzie realizować następujące zadania:
- Zapoznanie uczniów z ideą projektu e-Twinning
- Przedstawienie uczniom harmonogramu projektu „Nutri fit and digi English..”
- Zapoznanie uczniów z zasadami bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w sieci, funkcjonowania na Twin Space – netykieta
- Zapoznanie uczniów z partnerami projektu – szkoły, nauczyciele, uczniowie
- Tworzymy interaktywna mapę uczestników projektu
- Poznajemy się na Twin Space – publikujemy posty na forum
- Tworzymy słowniczek obrazkowy na temat zdrowego odżywiania i sportu
- Utrwalamy słownictwo poprzez gry i quizy językowe online
- „Moje ulubiona zdrowa potrawa” – tworzymy plakaty
- Piramida zdrowego żywienia, tęcza na talerzu – plakaty cyfrowe
- Gry i zabawy ruchowe związane z jedzeniem
- Tworzymy własną piosenkę o zdrowym stylu życia – wykorzystujemy narzędzia oparte na AI
- „Mój zdrowy przepis na… „- tworzymy flipbooka
- „Mój sportowy idol” – wymyślamy i przeprowadzamy wywiad
- Spotkajmy się i pogadajmy! – spotkanie z partnerami online
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel:
- przeprowadzi rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
- przeprowadzi rozmowy z rodzicami
- umieści efekty pracy uczniów na tablicy w szkole, na Facebooku i na stronie internetowej szkoły
Szczegółowa analiza efektów pracy uczniów, przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły po zakończeniu innowacji
VIII. Spodziewane efekty
Wpływ na uczniów:
- Rozwój kompetencji językowych
- Rozwój umiejętności cyfrowych
- Wzrost pewności siebie wśród uczniów-pozbycie się barier komunikacyjnych
- Wzrost kreatywności i wiedzy o otaczającym świecie
- Wzmacnianie postaw tolerancji i otwartości
Wpływ na nauczycieli:
- Rozwój umiejętności cyfrowych
- Nabycie doświadczenia w realizacji projektów e-Twinning
- Poszerzenie znajomości metod aktywizujących w pracy z uczniem, w tym również z uczniem ze SPE
- Wzmacnianie postaw tolerancji i otwartości na potrzeby uczniów
- Nawiązanie kontaktów oraz współpracy z nauczycielami z UE
Wpływ na pracę szkoły:
- Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez wprowadzanie nowoczesnych metod wychodzących poza tradycyjny schemat nauczania
- Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów
- Promocja szkoły w środowisku lokalnym i za granicą