Innowacja pedagogiczna „Klasa w terenie”
Temat innowacji: „Klasa w terenie”
Autor innowacji: Martyna Korczak, Dominika Paprocka
Przedmiot, na którym będzie wprowadzona innowacja: edukacja wczesnoszkolna
Rodzaj innowacji: programowo -metodyczna
Data wprowadzenia innowacji: październik 2023
Data zakończenia innowacji: maj 2024
Cele wprowadzenia innowacji:
Innowacja ma zapewnić wysoką, jakość kształcenia z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów. Głównym jej celem jest promowanie wartości edukacji na świeżym powietrzu i nauka przez obserwację.
Opis innowacji:
Wstęp:
Innowacja „Klasa w terenie” została napisana w oparciu o Ogólnopolski Projekt Edukacyjny Klasa w terenie stworzony przez autorki innowacji (Anna Cebula i Ewelina Łojewska)
Innowacja zakłada, iż uczniowie zdobędą nowe doświadczenia, rozwiną zainteresowania o otaczającym ich świecie i nauczą się obserwacji przyrody.
Od października do maja uczniowie będą wykonywać wybrane przez nauczyciela zadania
ZADANIA PROJEKTOWE
1 Obserwacja przyrody- spacer po okolicy, zbieranie darów natury danej pory
roku.
- Plastyka w terenie- tworzenie prac z darów natury np. ludzików z kasztanów,
pani wiosny/lata/jesieni, wazonów pełnych kwiatów/liści itp. (gotowe karty pracy
do pobrania w plikach grupy).
- Obserwacja chmur- wykonanie pracy plastycznej; malowanie w plenerze nieba,
kształtów i tego, co przypominają nam chmury.
- Wyjście w ciekawe miejsce- może to być kino, teatr, muzeum lub inne miejsce.
Zachęcamy do wyboru takiego miejsca, dzięki któremu dzieci poznają historię
swojego regionu.
- Instrumenty z darów natury- np. z kamieni, patyków, nasion, piasku itd.
Nagranie krótkiego filmiku, na którym dzieci zagrają poznaną wcześniej
piosenkę lub własną kompozycję przy pomocy stworzonych instrumentów.
- Zabawa/ gra w terenie- przeprowadzenie zajęć ruchowych na świeżym
powietrzu. Zachęcamy do zrobienia np. podchodów, gry terenowej lub innych
tego typu aktywności.
- Zabawa w przyrodników- zorganizowanie "warsztatów ogrodniczych"; sianie
nasion, sadzenie kwiatów.
- Przyrodniczy labirynt kolorów- należy znaleźć określone obiekty- rośliny, czy
elementy przyrodnicze w danych kolorach i umieszczenie ich w odpowiednich
polach na karcie pracy (karta do pobrania w plikach grupy) lub można
stworzyć własny projekt labiryntu.
- Praca grupowa- stworzenie katalogu roślin- zadanie polega na stworzeniu
"mini zielnika" ze znalezionych liści drzew lub roślin.
- Piknik- wspólne spędzenie czasu, zabawy na świeżym powietrzu, zdrowy
posiłek na zewnątrz.
Cele innowacji:
- poszerzenie wiedzy i umiejętności o otaczającym dziecko świecie;
- rozbudzenie w podopiecznych zainteresowań historią regionu i miejsca zamieszkania;
- kształtowanie postawy szacunku wobec innych;
- rozwijanie umiejętności poszukiwań i wykorzystania zdobytych informacji oraz wyrabianie odpowiedzialności za powierzone zadania;
- integracja zespołu klasowego oraz rozwijanie umiejętności pracy w grupie;
- nauka przez zabawę.
Metody pracy:
- podające,
- działania praktyczne,
- problemowa,
- eksponujące.
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
- zespołowa
Ewaluacja, wnioski, zalecenia na przyszłość:
W ramach ewaluacji wdrożonej innowacji prowadzona będzie obserwacja pracy uczniów. Pozwoli ona ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski i podjąć decyzję
o ewentualnym kontynuowaniu innowacji w kolejnym roku szkolnym.
Martyna Korczak
Dominika Paprocka