Zdrowo jem

Działania przeprowadzone w roku szkolnym 2016/2017:

 

Działania przeprowadzone w roku szkolnym 2015/2016:

jedzsmacznieizdrowo1

zdrstylzycia

Zaprzyjaźnij się z piramidą zdrowia!

piramida zywienia dzieci

zdrowe jedzenieDlaczego warto pić wodę?  

woda

Woda jest podstawowym składnikiem naszego ciała i jest praktycznie potrzebna do prawidłowego przebiegu wszystkich procesów życiowych. Nie dostarcza żadnych kalorii, za to może wnosić znaczące ilości cennych składników mineralnych, zwłaszcza wapnia i magnezu. Gdy za mało pijemy wody, następuje odwodnienie organizmu, a to skutkuje gorszym samopoczuciem i koncentracją, a więc słabszą pracą dzieci na lekcjach, czy zajęciach pozalekcyjnych. Poza tym mogą pojawić się bóle głowy, zmniejszenie apetytu, ogólne osłabienie, czy podenerwowanie. Zbyt małe ilości wypijanej wody sprzyjają też powstawaniu zaparć, co jest częstą dolegliwością wśród dzieci, a także infekcjom dróg moczowych. Możesz łatwo sprawdzić, czy problem odwodnienia dotyka twoje dziecko, obserwując jego mocz. Jeśli mocz ma barwę jasno żółtą - nie ma podstaw do obaw, natomiast, gdy przybiera ciemniejszą barwę, oznacza to, że dziecko powinno pić więcej. Warto pamiętać, że dziecko może nie odczuwać pragnienia nawet kiedy pojawia się już odwodnienie, stąd ważne jest przyzwyczajanie do częstego i regularnego popijania wody i zapewnienie jej dostępności. Dzieci powinny wypijać minimum 1 litr (4-5 szklanek), a młodzież ok. 1,5 litra (6-8 szklanek) płynów dziennie, najlepiej w postaci wody, część (1-2 szklanki) powinno stanowić mleko i napoje mleczne, np. kefir, maślanka, jogurt naturalny. To są wartości orientacyjne, a ilości wypijanej wody powinny być większe w sytuacji dużej aktywności fizycznej oraz wysokiej temperatury otoczenia, a także w stanach chorobowych. Niektóre składniki w diecie, m.in. kofeina (duże ilości znajdują się w napojach typu cola, kawa, napoje energetyzujące), czy sól (dużo w żywności typu fast food, chipsach i innych słonych przekąskach, wędlinach, serach żółtych) powodują duże straty wody z organizmu, a więc sprzyjają powstawaniu odwodnienia.

EUROPEJSKI KODEKS WALKI Z GROŹNYMI CHOROBAMI

Bądź codziennie aktywny ruchowo, uprawiaj ćwiczenia fizyczne

Ćwiczenia fizyczne nie tylko pomagają w utrzymaniu odpowiedniej masy ciała, ale także zmniejszają ryzyko zachorowania na wiele chorób przewlekłych. Kluczowa jest regularność, a nie intensywność ćwiczeń. Utrzymanie organizmu w zdrowiu jest możliwe już dzięki ćwiczeniom fizycznym wykonywanym regularnie trzy razy w tygodniu, przez co najmniej pół godziny. Systematyczne uprawianie sportu daje najlepsze rezultaty, gdy rozpoczniemy aktywność sportową od najmłodszych lat.

Spożywaj więcej różnych warzyw i owoców: jedz co najmniej pięć porcji dziennie.owoce

Dieta bogata w owoce i warzywa jest źródłem wielu witamin i soli mineralnych, których organizm sam nie wytwarza, a bez nich nie jest w stanie dobrze funkcjonować. Ponadto regularne spożywanie warzyw i owoców pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała i dzięki temu przyczynia się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na różne choroby w tym nowotworowe.

Wystrzegaj się otyłości.

Otyłość to drugi czynnik rozwoju chorób przewlekłych, w tym raka. Otyłość i nadwaga zwiększają ryzyko zachorowania na wiele chorób. Nieprawidłowe nawyki żywieniowe, nadmierna masa ciała i brak ruchu są odpowiedzialne także za miażdżycę naczyń krwionośnych, choroby układu krążenia, cukrzycę oraz nowotwory.

Unikaj nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne.

Na czerniaka i raka skóry są narażone w większej mierze osoby o jasnym kolorze skóry. Należy pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu – unikanie słońca w godzinach 11-16 i stosowanie kremów z wysokim filtrem. Unikajmy solarium – korzystając z niego, zwiększamy ryzyko zachorowania na raka skóry.

Nie pal!

Badania mówią, że około 50% osób, które rozpoczęło palenie w młodym wieku, umrze z tego powodu. Aż 1/4 palaczy umrze w wieku średnim, skracając swoje życie o 20-25 lat w stosunku do osób niepalących. Ryzyko zachorowania na nowotwór zmniejsza się wraz z zaprzestaniem palenia tytoniu.

Nie pij alkoholu!

warzywaBadania wykazują, że picie alkoholu zwiększa ryzyko zachorowań na różne choroby. Ryzyko zachorowania na raka zwiększa się wraz ze wzrostem ilości spożywanego alkoholu.

Śpij na zdrowie!

Niedobór snu wpływa na pogorszenie nastroju. Jednym z pierwszych objawów chronicznego niedoboru snu jest utrata poczucia humoru. Niedostateczna ilość snu zwiększa ryzyko pojawienia się problemów sercowo-krążeniowych, cukrzycy i nadwagi. Zauważono zwiększony poziom hormonu stresu wpływającego na osłabienie pamięci. Brak snu wpływa na funkcjonowanie całego mózgu. Osłabia część odpowiedzialną za koncentrację, kształtowanie opinii i ocenę sytuacji.

Zaproś warzywa i owoce do stołu.

Czy czasem po jedzeniu czujesz zmęczenie, a pokarm zamiast dostarczać energii, zostawia Cię jedynie z ciężarem w brzuchu? Wprowadź do swojego jadłospisu owoce i warzywa, dzięki nim poczujesz, jak rozpiera Cię zdrowie i siła do działania.

lovefood